به گزارش قدس آنلاین، حامد علامتی مدیرعامل کانون در آیین پایانی بیستو چهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از قصهگویی به عنوان کهنترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا یاد کرد و افزود: قصهگویی نه تنها در کتابهای آسمانی بلکه در فرهنگها و تمدنهای مختلف نیز ریشه دارد و از آن میتوان به عنوان قدیمیترین شبکه جهانی انتقال پیام و مدیریت تأثیرگذاری، نام برد.
او ادامه داد: قصهگویی با «بیان رو در روی ماجرا» و اضافه کردن احساسات و عواطف و انتقال احساسات مدیریت شده و ارتقا یافته به مخاطب، به شاخصه فرهنگی شرق جهان تبدیل شده و غرب جهان اگرچه از قصه بهره میبرد؛ اما خود معترف است که قصهگویی متعلق به شرق بوده و ایران نیز مهد قصهگویی شرق جهان به شمار میرود. »
وی یادآور شد: «هر چند غرب بعد از قرون وسطا به سمت تقویت هنرهای نمایشی رفت، اما در شرقِ جهان، ادبیات شفاهی تقویت شد از این روست که امروز قصهگویی در شرق و به خصوص در ایران به یک جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است و جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهانی در بخش قصهگویی رخ مینماید.
مدیرعامل کانون بر این اعتقاد است که جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز آنچنان فراگیر، عمیق، موثر و شاخص شده که افزون بر جریان قصهگویی، تولید دانش، کرسیهای اندیشهورزی و نقد و بررسی جریان قصهگویی نیز به عنوان یک رکن اساسی جشنواره تبدیل شده است و زایش نگاههای علمی و فنی جریان قصهگویی را نه تنها از هر گونه انحراف مصون کرده، بلکه زمینههای ارتقای محتوایی و فنی را نیز فراهم آورده است و این مسأله در برگزاری نشستهای پرشور نقد و بررسی قصهگویی در حاشیه جشنواره بیستوچهارم بسیار چشمگیر بود که تنها بخشی از آن در رسانهها منعکس شد. »
روایت قصه زندگی
علامتی افزود: «هدف ما از برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی این است که تلاش کنیم تا قصهگویی با حفظ رنگ و بو و هویتاش در مسیر اصلی خود، جریان تأثیرگذارش را در لایههای مختلف از پدربزرگ و مادر بزرگ، پدر و مادر، خواهر و برادر، معلم و مربی و روحانی حفظ کند و افزون بر آن بتواند به عنوان یکی از عوامل فرهنگی موثر و هوشمند، نقش روشن و تعریف شدهای در کاهش آسیبهای اجتماعی، درمانگری، هدایتگری، انگیزه بخشی فردی و اجتماعی و حفظ و تقویت خرده فرهنگها با استفاده از ظرفیتهای سازنده رسانه و فضای مجازی ایفا کند.
مدیرعامل کانون قصهگویی را ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملتها دانست و گفت: قصهگویی روایت قصه زیبای زندگی است؛ قصه با هنر قصهگو بر ذهن و زبان مخاطب اثر میگذارد و تار و پود شخصیت کودک و نوجوان را میسازد. قصهگویی آموزش اخلاقیات است، تحریک احساسات است، قصهگویی تقویت تخیل و خلاقیت است. قصهگویی یک یادگیری سرگرمکننده است. قصهگویی تقویت مهارت شنیدن و گوش دادن است. قصهگویی ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان است. قصهگویی ابزار تقویت مهارتهای ارتباطی است.»
علامتی بیان کرد: «همه اینها در این کلام مقام معظم رهبری تبلور یافته است که: «قصهگویی، هنر بسیار خوبی است. قصههای خوب، سازنده شخصیت کودک است. همان قصههای قدیمی را که از مادر خودمان از مادربزرگ و یا از پیرزن دیگری در کودکی شنیدهایم، امروز که مرور میکنیم میبینیم در آنها چهقدر حکمت وجود دارد.»
وی ادامه داد: کاربست(بهکارگیری) قصه و قصهگویی در قرآن کریم و برای هدایت انسانها، نقطه اوج جایگاه معنوی قصهگویی است که نمیتوان برای آن جایگزینی پیدا کرد. چرا که پیچیدهترین کار جهان هدایتگری انسان است که استخدام قصه و قصهگویی آن هم از سوی خالق هستی، نقش و اهمیت این مسأله را ابدی و مقدس میکند. تا جایی که استخدام بیش از ۲۸۰ قصه در قرآن یک جریان مانا و تأیید شدهای را برای بهرهمندی قصهگویان در همه اعصار و قرون فراهم میکند و ما نیز در این جشنواره از آن بهرهمند هستیم. »
او گفت: «اینجانب ضمن قدردانی از همه دستاندرکاران جشنواره بینالمللی قصهگویی، داوران، نقادان، قصهگویان بر این نکته تأکید میکنم که نباید از هدف قصهگویی غفلت کنیم که همه آن در کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرده است که میفرمایند: «سعی کنید در این قصهگویی و در این کار هنری، اولین چیزی را که در کودک ایجاد میکنید، ایمان باشد.»
وی در همین زمینه تاکید کرد: کاشتن بذر ایمان بر اساس سنت قرآن کریم در استخدام قصه و قصهگویی، مهمترین راهبرد و رویکرد ما در جشنواره بینالمللی قصهگویی بوده و انشاالله خواهد بود و در جشنواره بیستوپنجم نیز با استفاده از تجربیات ۲۴ دوره قبل و بهکارگیری ظرفیتهای جدید و با ابتکار و خلاقیت برای آن تلاش ویژهای خواهیم داشت. »
بستری برای ظرفیت میلیونی
علامتی ادامه داد: «نمونه موفق و ماندگار قصه و قصهگویی بر مبنای ایمان را می توان در آثار استاد «مهدی آذریزدی» شخصیت محبوب کودکان و نوجوانان در قالب کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» دید که با توجه به برگزاری جشنواره بیستوچهارم در جهان شهر یزد، به عنوان شخصیت منتخب جشنواره در پوستر و در متن برنامهها مورد توجه قرار گرفت.
مدیرعامل کانون ادامه داد: جهان شهر یزد این روزها بوی قصه و قصهگویی داشت و هزاران دانشآموز و پدر و مادر در این برنامهها شرکت کردند. استفاده از بستر نرمافزار شاد و شبکههای دیگر اجتماعی نیز یک ظرفیت میلیونی را پیش روی جشنواره قرار داد و مخاطبان به صورت زنده از این برنامهها استفاده کردند. مشارکت شرکتکنندگان بینالمللی از کشورهای مختلف، برگزاری نشستهای علمی در سطح دانشگاه فرهنگیان، برگزاری نشستهای نقد و بررسی قصهها که تا نیمههای شب در محل اقامت شرکتکنندگان برگزار میشد و تجدید دیدار فعالان حوزه قصه و قصهگویی از دستاوردهای دیگر جشنواره بود که بر شیرینی جشنواره افزود. »
او همچنین افزود: « در اینجا بر خود وظیفه میدانم از همه دستاندرکاران بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی به ویژه از استاندار محترم یزد دکتر مهران فاطمی، از همه مسوولان استان یزد، از دکتر مروج ریاست محترم جشنواره، دکتر گودرزی دهریزی، دبیر محترم جشنواره، خانم قوامی، دبیر اجرایی جشنواره و مدیر کل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان یزد، هیأت محترم داوران، نقادان، کارشناسان بخش علمی و نقد، قصهگویان داخلی و بینالمللی، اصحاب رسانه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همه دست اندرکاران تشکر ویژه داشته باشم.
مدیرعامل کانون در پایان گفت: قطعا قصهگویی یکی از مهمترین ابزار تحقق جهاد تبیین است که باید به بهترین وجه از آن استفاده کنیم و تمامی سرمایه کسبشده در بیستوچهار جشنواره گذشته را باید سرمایه آغاز بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در سال ۱۴۰۲ نماییم. بنده به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همه شما برای حضوری پرشور و نشاط در جشنواره بیست و پنجم دعوت میکنم و با برگزاری اختتامیه جشنواره بیستوچهارم، آغاز بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز اعلام میکنم.
بیستو چهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی که روز ۲۵ دی ۱۴۰۱ آغاز شده بود روز ۲۹ دی و با معرفی برگزیدگان در سالن شهید عباسپور یزد بهکار خود پایان داد.
نظر شما